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Note: The healing effect of SNAKE VENOM of the Aspic viper (Vipera aspis - homeopathy) 01

Edema+discoloration+pain at the bite site - pale skin - inflammation - muscle cramp at the bite site - tingling - nausea, vomiting, colic, vomiting of bile+blood - dizziness - abdominal pain, diarrhea - low blood pressure, weak pulse - heart racing - cramps - consciousness disorders - necrotization of the bite damage - eye damage - blood broken, coagulation disorders with clots and wounds that do not close - destruction of the red blood cells and the circulatory walls - menstruation bleeding without end, inner bleeding of organs, in the mouth - lymph channel inflammation - kidney damage - allergic shock with shortness of breath+cold sweat - allergic shock with anaphylactic reaction - always tired - unconsciousness - nerve damage, shortness of breath+heart problems, swallowing symptoms - paralysis - heart damage, damage to the heart muscle - kidney failure - breathing arrest, circulatory collapse, death due to oxygen deficiency, muscle damage, breathing paralysis

Aspic viper Germany beige -brown with a
                black pattern   Aspic viper France light brown with brown
                center line  Aspic viper Spain in blue with black pattern  Aspic viper Germany in defense position
Aspic viper Germany beige -brown with a black pattern [1] - Aspic viper France light brown with brown center line [2] - Aspic viper Spain in blue with black pattern [4] Aspic viper Germany in defense position [3]

presented by Michael Palomino (2022) - news

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Habitat

Countries, habitat
Aspic vipers live from Northeastern of Spain (Pyrenees [web05]) passing southern and Middle France to Switzerland and all over Italy (except for Sardinia [web06]) down to western Slovenia, in the north up to the Black Forest in Germany. In Switzerland, the Central Plateau is viper-free. However, they live in Jura Mountains as well as in the cantons of Geneva, Valais and Ticino, as well as the Geneva Lake bank, the upper part of Canton of Bern (Berner Oberland) and in the south valleys of Canton of the Grisons. It has been driven out in the canton of Basel Country in the past 20 years [it may be assumed because of motorway construction]. Where Aspic viper and common European viper live in the same area, the Aspic viper colonizes the warmer areas below and the normal European viper the cooler areas above [web03]. As a result, Aspic vipers live above all on the sunny slopes under bushes, under stones, [in cracks], in light forests, in scree shafts, rock corridors, avalanche corridors, dwarf shrubs, brook banks, river banks, in dry stone walls, in stone heaps, in hedges, in bushy forest edges, in corridors from high-voltage lines, on railway dams, dry meadows and pastures. Depending on the circumstances, the sunny zones and hunting zones are considerably apart [web04]. In the mountains, the Aspic viper rises on sunny slopes up to 3000m [web18].

Colors, shapes, behavior
The Aspic viper (lat.: Vipera aspis - also Vipera comune [web06]) does not differ much from non-toxic snakes in terms of appearance. It may reach over 20 years of age. The coloring varies strongly, gray with the basic color, brown, beige, yellowish or reddish [web01], in Spain also gray-bluish [web07], with all intermediate tones, and the pattern is black [arrows, triangles, diamonds, changing parts of diamonds, with or without a center line etc.] [web01]. The pattern is a wave line or a zigzag tape in geometric shapes [web18]. Sometimes the Aspic viper is also completely black, e.g. in the Alps in Switzerland, less often in the Jura mountains [web01]. The young animals are colored brightly, and when becoming more and more adult, the color becomes darker. Depending on the climate, they are born from August to October and then hibernating. The females need to build up the fat reserves up to 3 years until they become fertile again [web02].

Sub-species of Aspic vipers
  • Vipera aspis aspis
    • Aspic viper, Jura viper, Alp viper, Asp viper, European Asp
    • France, North West of Switzerland, South West Germany
  • Vipera aspis atra
    • West Switzerland, Northwest Italy, Southeast France
  • Vipera aspis francisciredi
    • South of Switzerland (Ticino), North and Central Italy, Slovenia, Northwest Croatia
  • Vipera aspis hugyi
    • South Italian Aspic
    • South of Italy (Puglia, Basilicata, Calabria, Sicily)
  • Vipera aspis zinnikeri
    • Gascony Aspic Viper
    • Northeast of Spain, Southwest of France (Pyrenees) [web18]
  • Vipera aspis montecristi (on Montecristo Island (Island near Pisa in Italy [web25]) [web24]
The Aspic viper becomes up to 90cm long, the males longer than the females. Aspic vipers are mostly daily under way, sometimes also nocturnal, with a lot of sunbathing. Wind is avoided. Hideouts during the day are animal buildings, root caves or under stones and in the bushes [web05]. Aspis vipers live in hiding places in the bushes or under stones, or they lie down on the sun. During heat periods, they remain hidden all day long. The enemies of the Aspic viper are birds of prey (common buzzard [web05]) and crows (carrion crow, northern raven [web05]). Young animals are sometimes also eaten, the murderers of young animals are straying domestic cats, hedgehogs, martens (fitch, stone martens, badger [web05]) or chickens as well as smooth snake [web02].

In winter there is a hibernation in frost-proof mouse cave channels or in crevices [web02] in hiding places with an average of 8 degrees [web05].

Similarities to other snakes
You can often only distinguish them from other snakes controlling the head. Quote (translation): "Four species occurring in Europe are similar to the Aspic viper, so that they can be confused with this type during outdoor watching. To in contrast to the Aspic viper, the common European viper (Vipera berus) and the Meadow viper (Vipera ursinii) have no elevated face front. And in contrast to the Aspic viper, Horned viper (Vipera ammodytes) and Snub-nosed viper (Vipera latatei) have a clear horn on their snout." [web05]
 

Hunting and bite

The hunting of the Aspic viper
For hunting, the Aspic viper is without any movement on the lurk [web05]. Victims become small mammals such as field mice and pointed mice [web02] and lizards [web05], exceptionally also birds and amphibians. The young Aspic vipers are fully developed and eat small lizards [web02]. After the bite, the prey is released and pursued until the prey dies, and then the prey is devoured with the head in front [web05].

People are only bitten if you take the Aspic viper [accidentally] in your hand [i.e. when the hand wants to have a hold in a crevice or is looking for something in a bush where an Aspic viper rests] or when persons are stepping on an Aspic viper [web02]. The warning behavior of the Aspic viper is to straighten the upper body with hiss [web05].

Aspic viper Germany in defense position
Aspic viper Germany in defense position [3]

Funny and conspicuous movements of persons trigger the Aspic viper to fly [web02]. Stamping on the ground rather don't drive Aspic vipers and common European vipers away, but the visual contact is crucial [web15]. Aspic vipers flee from humans. In a dead end, the Aspic viper goes up and is hissing. However, if the Aspic viper is not left in peace, it will give a toxic bite [web13].

Bites against people

The vipers of common European viper (Vipera berus) and of Aspic viper (Vipera aspis) can fold their poison teeth [web26].

Translation: "Deaths are rare, children and the elderly are particularly at risk." [web16]

Translation: "In Switzerland, from 1967 to 1983, a total of 113 bites were reported by Vipera berus and Vipera aspis. Lethal was no poisoning, but 14 patients had severe symptoms."
"Between 1980 and 1984, three patients died of the effects of a viper bite in Italy. Only 8 % of all bitten patients (286 cases are documented) developed severe symptoms."
"In 1990, a total of 102 snake bites were reported by local snakes. 5 cases were difficult, an one patient died." [web18]

The dry bite against people
When a bite of Aspic viper or common European viper remains without swelling after 2 hours, it was a "dry bite" without snake poison and you had good luck [web15].

Prevention against viper bites of Aspic viper
-- Put good shoes which are impenetrable for the Aspic vipers [web02], the shoes have to cover the ankles [web06]
-- Put on long pants and socks [web06]
-- On sunny slopes, you should always be prepared to be confronted with reptiles such as Aspic vipers, so be careful where you are standing and where you put your hands [web06] [NEVER go with your hands into bushes or in rock cleavages without control before, always check with a stick first]
-- If an Aspic viper or common European viper is sunbathing simply lying at a place, you should keep a distance of 2m and continue your hike, certainly do not bother it [web14]


The poison of the Aspic viper (Vipera aspis)

The poison of Aspic viper
-- The poison of the Aspic viper (Vipera aspis) is similar to the common European viper (Vipera berus), but is stronger [web05] and sometimes also contains nerve toxins [web30]
-- The poison storage is 9-10 mg, that's not much [web05]
-- A bite of the Aspic viper as well as the common European viper can be dangerous for children [web13]
-- Multiple full bits (food bite [web12], hunting bite [web24]) of several Aspic vipers can also kill adults [web05]
-- Blood toxins: A high proportion of the Aspic viper snake poison is blood poison (hemotoxic) with various proteases [web05]
-- Nerve poison (neurotoxins) [web05]: Neurotoxins of the phospholipase A2 are sometimes present, but not always [web30]
-- Cell poison (cytotoxic substances) [web08] kill body cells [web10]
-- Necrotic poisons [web08] bring tissue to die, e.g. due to lack of oxygen [web11]
-- Proteolytic poisons [web08] split proteins [web09]
-- Toxic enzymes reduce tissues [web08]: kininogenase (enzyme) [web30]
-- Hyaluronidases [web30]
-- Proteases [web30]: destroy tissue
-- Protrombin-activating factors [web30]

Text example:

Translation (orig. German): "As with the normal European viper, the poison of the Aspic viper mainly has a toxic effect against the blood and the blood vessel system, is cytotoxic (contains necrotic or proteolytic toxins); tissue reduction by the effect of toxic enzymes which originally were created to accelerate the digestive processes of the prey." [web08]

(orig .German: "Das Gift der Aspisviper wirkt wie bei der Kreuzotter vorwiegend auf das Blut und Gefässsystem zytotoxisch (nekrotische oder proteolytische Toxine); Gewebeabbau durch die Einwirkung giftiger Enzyme, die ursprünglich entstanden sind um die Verdauungsprozesse der Beute zu beschleunigen."  [web08])


Translation (orig. German): "The toxin mixture contains among others toxins provoking bleedings (hemorrhagic toxins) with an effect on coagulation, hyaluronidases and phospholipases. A neurotoxic component is also available." [web16]

(orig. German:
"Das Toxingemisch enthält unter anderem hämorrhagisch wirksame Substanzen mit einem Einfluss auf die Koagulation, Hyaluronidasen und Phospholipasen. Eine neurotoxische Komponente ist ebenfalls vorhanden." [web16])


orig. English: "The venoms of Vipera aspis and Vipera berus present similar compositions. Both contain kininogenase (hypotensive bradykinin-releasing enzyme), prothrombin-activating factors, proteases, and hyaluronidases. Neurotoxins of the phospholipase A2 type have been found in the venom of some populations of Vipera aspis, but never in the venom of Vipera berus.buy VIPERA ASPIS VENOM Online" [web30]


The symptoms after an aspic viper bite

First symptoms:
-- Swelling around the bite area (edema [web16]) [web05, web18] with bluish discoloration because the blood is destroyed [web05]
-- Strong swellings are developing spreading from the bite zone to the center [trunk] of the body [web13]
-- Swelling (edema formation) at the bite point [web18]
-- Most snake bites are swelling fast and then during 8 to 10 days the swelling goes down and that was it [web16], but in rare cases the development after a snake bite of Aspic viper or common European viper continues to go with "systemic complications" [web16]:
-- Pain at the bite point [Web18]

Medium symptoms:
-- pale face [web21]
-- inflammatory reactions [web06]
-- Muscle cramp with pain over several days at the bite point [Web06]
-- tingling [web06]
-- nausea [web06, web18]
-- vomiting (emesis) [web06, web18] with colic-like cramps, in the end also vomiting of bile and blood [web21]
-- dizziness [web16]
-- abdominal pain [web18]
-- diarrhea [web18]
-- Low blood pressure [Web13, Web18]
-- palpitations [web13], fast heartbeat (tachycardia) [web14, web18]
-- deep blood pressure (hypotension) [web14], weak pulse [web21]
-- cramps [Web13, Web16]
-- troubles of consciousness (web13], consciousness disorders [web18]
-- violent pain [on the bite arm] [web14, web31], necrotization of the bite point with dead tissue [web16, web31], the necrotization usually only takes place if the bite point has been treated incorrectly. Translation: "When NO manipulation is carried out at the bite site, necrosis is developing only very rarely." [web18]

Serious symptoms with death consequences:
-- eye damage: power of sight is "severely damaged" [web31]
-- blood toxins (hemotoxins) destroy the blood [web18], blood clotting disorders [web14, Web31]
oo tendency to coagulate (blood clot) in the circulation system [web31]
oo coagulation weakness in wounds [wounds don't heal anymore] [web31]
-- The blood poison destroys the blood cells [red blood cells] and the blood poison destroys also the circulatory walls [vessel walls] [web05, web08] "Blood vessels are attacked" [web29] with "necrotic or proteolytic toxins" [web08]
-- Bleedings [web16]: Systemic bleeding [web18] without end such as: menstruation without end, internal bleeding of organs, vascular walls [web17] or in the mouth [web16]
-- lymph channel inflammation [web21]
-- kidney dysfunction, especially due to too low blood pressure (hypotension) [web18], kidney damage due to the glomerular structure of the snake poison [web31]
-- allergic shock [web06,15,18]: swelling of the respiratory tract (allergic symptom) [web14], strong sweating, shortness of breath, cold sweat [web15]
-- allergic shock [web06,15,16]: "Allergic reaction up to an anaphylactic reaction" [web16, web18], anaphylactic shock [web18]
-- sleepiness during the day [always tired] [web29]
-- unconsciousness [web18]
-- nerve damage [web18]
-- the nerve poison provokes [paralysis and thus]: shortness of breath+heart problems [web05], breathing difficulties, difficulty in swallowing [web31]
-- paralysis [web13, web31]
-- heart damage [web18], damage to the heart muscle [web16]
-- shock kidney (kidney failure [web19]) with all complications [web16] [snake venom is passing kidneys and damaging them]
-- respiratory paralysis, respiratory arrest [web06]
-- circulatory collapse (collapse) [web06]
-- death from oxygen undersupply in the blood [web31] [multiple organ failure]
-- death by muscle damage [web31]
-- death through breathing paralysis [web31] [paralysis of diaphragm]

Text examples:

Translation: "It's bite can provoke respiratory paralysis." (orig. italiano: "Il suo morso può portare ad una paralisi respiratoria") [web06]

Translation 01 (orig. italiano): "The bite of the Aspic viper (Vipera aspis, Vipera comune) provokes inflammatory reactions and painful muscle cramps at the bite point that can last for a few days. Moderate symptoms are also nausea, vomiting and tingling. Heavy symptoms are shock, paralysis and circulatory collapse." [web06]


Translation 02 (orig. German): "According to the report of the Bremen University, the typical symptoms after a real toxic snake bite are: strong swelling gradually spreading from the center of the bite to the middle of the body. In rarer cases, however, symptoms can occur such as nausea, vomiting, low blood pressure, palpitations, cramps, troubles of consciousness or even paralysis." [web13]


Translation 03 (orig. German): "The poison of common European viper and Aspic viper works primarily in the tissue, says Mrs. Joan Fuchs, mayor assistant with specialty in poisoning animals at the organization Tox Info Suisse. "They are certainly a different caliber than toxic snakes on other continents, but you shouldn't underestimate them." In the event of a bite, the tissue can be strongly swelled, with the greater amount of poison or increased sensitivity of the bitten victim, other symptoms such as racing heart and low blood pressure are possible, as well as allergic symptoms with swelling of the airways, the doctor explains. Also blood coagulation disorders would occur. The most important thing is not to manipulate the bite, so, no cuts, no blocking bandages and not to suck the bite out. The latter maneuver could provoke a bacteria infection in the mouth, Fuchs said. Add to this, the venom is distributed into the tissue fast. Whether a snake bite causes pain is different. According to Fuchs, affected patients reported that the whole thing was very painful, but others affected also reported that they practically did not notice it." [web14]


Translation 04 (orig. German): "Nevertheless, an additional allergic reaction to the poison can lead to an allergic shock that can lead to death when the victim remains untreated. In the case of shock signs such as strong sweating, shortness of breath and cold sweat, the legs should be raised and the victim should look for a doctor immediately." [web15]


Translation 05 (orig. German): "Most of the time, the intoxication by a bite of the Aspic viper is particularly accompanied by local symptoms. There are pains on the bitten limb with a fast edema on the bitten limb with blush discoloration. The symptoms usually decrease within 8 to 10 days. Systemic complications can be dizziness, emesis, tachycardia and hypotension up to collapse. Furthermore, rarely can occur bleeding (e.g. the oral mucosa) and cramps. Severe neurotoxic effects are not to be expected. Damage to the heart muscle and the complication of a shock kidney are possible. Necrotization of the bite point [turning black] occurs rarely and mostly after manipulation of it. The risk of an allergic reaction up to the anaphylactic reaction is given. Deaths are rare, children and older people are particularly at risk." [web16]


Translation 06: orig. German: "Symptoms: Nausea, vomiting, abdominal pain and diarrhea occur. In more than 80 % of the patients, these symptoms occurred within two hours. The patients sweat, are pale, have tachycardia [racing heart] and hypotension [low blood pressure]. A shock rarely occurs. There are also rare disorders of consciousness up to complete UNconsciousness. Anaphylactic reactions up to anaphylactic shock are possible. Usually the sensitization does not take place by the same type of viper. One admits a cross antigenity. It is noticeable that only a third of the bitten patients report about pain at the bite site. Edema formation is very common and occurs within two hours (Vipera aspis and Vipera berus). Even with severe intoxication, systemic bleeding is rare. In the toxins of European vipers have been found neurotoxins. Usually there is no effect after a bite. Researchers presume that the amount of neurotoxin [nerve venom] is too little. But singular cases are known that had  neurologic symptoms. Also Myotoxins [heart venom] have also been found in the toxins. Effects have also been described very rarely here and the small amount in the toxin mixture is also believed here. Heart damages were reported by poisoning by vipers. However, the causal connection is unclear. Kidney dysfunction is rare. When they occur, they are primarily consequences of the hypotension. See more here at studies [link]." [web18]


Translation 07 (orig. German): "The poisoning symptoms include rapidly spreading acute pain, followed by edema and discoloration. Within a few hours, severe hemorrhagic necrosis can occur. The eyesight can be severely impaired, may be due to a destruction of blood and blood vessels in the eyes. The venom has an coagulant [in the circulation system] as well as an anticoagulant effect [wounds don't heal well any more]. The poison can also affect the glomerular structure, which can lead to death by kidney failure.

According to Cheymol et al. (1973), the poison is damaging the neuromuscular contractions in in-vitro preparations. The lack of this neurotoxic effect would point out that other causes had a fatal effect when the cardiovascular system is involved, as for example a direct [heart] muscle damage or loss of oxygen in metabolism affairs. At the other hand, Gonzalez (1991) reported that the victims developed neurotoxic symptoms in two cases, including breathing and swallowing problems as well as paralysis of the bitten limbs." [web31]


Example: Notes for classical homeopathy: Messages from the German Society for Classical Homeopathy: Vipera berus
(orig. German: Beispiel: Blätter für klassische Homöopathie: Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Klassische Homöopathie: Vipera berus)
By Ulrich Pleines
From the magazine Naturopathy (Naturheilpraxis) December 2002 (12/2002) - https://www.naturmednet.de/biblio/nhp/1202.html [web28]

Translation 08 (orig. German): "The typical course of a bite of common European viper is as follows: After the bite, severe pain occurs at the bite site, but also anesthesia of the bitten limb was observed. In the course of the next few hours the bitten body part swells violently, extremities can swell up to the double or triple of it's extent. The swelling usually turns dark bluish (compare with Lachesis) accompanied by ecchymoses. The swellings are very hard and don't give in when fingers are pressed there. At the bite zone, a gangrenous ulcer can develop. The skin becomes cold, livid and is covered by cold sweat. Big thirst for cold water is developping as a striking general symptom. Other general symptoms are similar to other snake venoms (Lachesis, Naja, Crotalus): low blood pressure [circulation system is damaged+blood is lost in the system], extreme frailty, fainting, accelerated, thread-shaped pulse [blood is lost in the system], nausea and vomiting [by kidney and liver damage], diarrhea [by intoxication] with an involuntary departure of stool and also from urine [no control of muscles any more], collapse and in fatal cases transition to coma." [web28]


Example: medium toxic snake bite by Vipera aspis in France - the effectis like a Corona vaccination
from: Toxicology in emergency medicine (Toxikologie in der Notfallmedizin): http://www.gifte.de/Gifttiere/vipera_aspis_biss01.htm [web21]

Translation 09 (orig. German): "Medium poisoning by Vipera aspic - An adult person with unknown age was bitten into the middle of the right middle finger when catching a snake in France (Haute-Savoie). This Vipera aspic was 44cm long. Both poison teeth had penetrated the skin. Only after 25 minutes a swelling was developed, but this swelling was heavy . Another 10 minutes later an edema had formed at the ankle of the hand back, 4cm of size. Movements of the hand were painful now. Then the gum in the upper jaw was swollen after one our, as also the complete throat zone was swollen within one our. Also swallowing was difficult now (angioneurotic edema). The hand was completely swollen now and first cramps in the abdomen came all five minutes. The bitten victim returned to his hotel by foot. Reaching it 1 1/2 hours after the bite and went fast to bed. Pains came now in the right shoulder. Additionally pains came in the right arm up to the upper arm. Cramps of the abdomen were more and more only with some minutes pause. Several times vomiting came. Last vomiting was with bile and blood. Now also diarrhea came 3 hours after the bite with vomiting and abdominal cramps. Short time after, the patient was found by his wife, he was sweating, colic cramps, and pale and swollen face. Pulse could hardly be felt. Now, the patient was transported to a clinic. Diarrea and abdominal cramps went on. Only five hours after the bite the patient got 3mg Cortisone intravenously (the dose was much too small!) and intramuscular spasmolytica were given (intravenous would have had a faster and more effective effect). Infusion was given with a glucose solution. The patient himself rejected an antiserum therapy because of being afraid of an anaphylactic reaction.

After two hours vomiting and diarrhea stopped. On the right forearm, lymph channels were visible as red strips, and the edema on the right hand was very big. Reduction of edema pains was processed after 7 1/2 hours with acetyl salicylic acid. The forearm had now a very warm temperature. After giving 500ml of a glucose solution, now 1 liter of isotonic salt solution was applied. After 9 1/2 hours of the bite, the patient could sleep for 7 hours. After awakaning he felt really better. Forearm and hand were swollen yet, but the inflammation of the lymph channels could not be detected yet. 17 hours after the bite the laboratory levels were nearly in the normal range, and also ECG showed no pathologic symptoms. Now the patient could leave for going home. Three days after the bite the edema on the hand had completely disappeared. The forearm was aching at this time a little bit yet when pressure was given on it."

Source: Beer, E., Putorti, F.: Dysphonia an uncommon symptom of systemic neurotoxic envenomation by Vipera aspis bite. Report of two cases. Toxicon 36, 697 (1998) [web21]


Well, the symptoms are also the same of a "Corona vaccination" in the next case:

Example: Heavy intoxication after a bite of a Vipera aspic francisredi
Link: http://www.gifte.de/Gifttiere/vipera_aspis_biss02.htm [web22]

Translation 10 (orig. German): In Tuscany [Italy], a woman 51 years old was bitten near her house by a Vipera aspic francisredi (appr. 50cm long) into the basic limb of her third toe of her left foot. After 30 minutes, she arrived a clinic with the following symptoms: dyspnea [lack of breathing], emesis [vomiting], diarrhea, and somnolent [dowsy]. Blood pressure was at 80/60 mm Hg. Tongue was swollen, bite zone was swollen. Laboratory levels showed no specialties. As the patient was known by anamnesis to have an allergy against insect bites, the antiserum was not applied. She got atropine, antobiotics, cortisone, and ranitidine as also colloidal solution. After 3 1/2 hours she got a dopamine infusion, but had to be taken off because of extra systoles [heart beat troubles]. Next day her general state was better, but some neurotoxic effects could be detected. The patient had accommodation troubles (blurred view [web23]), doubled view and ptosis [paralysis] of both eye lids. The foot was slightly swollen yet. All laboratory levels were in the normal range. Two days after the bite, the ptosis and double view were reducing. But now the swelling of the foot had extended up to the knee. The patient hardly indicated any pain with all this. Doppler sonography resulted in no pathologic finding. The third day also ptosis of eye lids had almost completely reduced and the patient was leaving the clinic by her own wish.
Source: Beer, E., Putorti, F.: Dysphonia an uncommon symptom of systemic neurotoxic envenomation by Vipera aspis bite. Report of two cases. Toxicon 36, 697 (1998) [web22]


Remedies against snake venom of Aspic viper

-- NO binding, NO cutting, NO suction [web13], but:

-- Remove rings and watches [web14]
-- The victim is to be transported in a horizontal situation for medical treatment [web13]
-- Arrange a medical examination as soon as possible [web06]
-- An Aspic viper bite can be problematic and should definitely be assessed by a doctor [web02]
-- You can use an unspecific antidote (antivenin) that acts against the poison of all types of vipers [web05]
-- Apply an antiserum [web13]

Text examples:

Translation 11 (orig. German): "Instead, the bitten victim should drink enough liquid and should very fast be transported in a horizontal position to a medical doctor. There he can be processed an antiserum." [web13]

Translation 12 (orig. German): "The affected limb should be immobilized, remove any rings and watches and immediately go to the hospital." If you are in the mountains, it is certainly advisable not to hike two hours further, but to turn back immediately. If this is not possible at the moment, call Rega [Swiss helicopter service] for help." [web14]

Translation 13 (orig. German): "After the toxic snake bite, the victim should keep cool about the bite zone. Binding of the bitten limb (compression binding) is discussed controversially, eventually the local toxic effect is even reinforced by it. What is important is calling an emergency doctor. The patient has to be transported in a horizontal position. Normally a therapy against the symptoms is sufficient. A tetanus prophylaxis should be performed. When a shock happens, this will be treated with intensive care - among others with glucocorticoids [link], anthistamines [link] and/or epinephrine [link]. When there are heavy symptoms, an antivenin [link] can be applied (snake venom immune serum (Europe)) [link]. This application only should be performed after a thorough questioning about benefits and risks. Antivenin is indicated for example when there is a therapy-resistant hypotension [low blood pressure by defect blood vessels with much blood loss], or when there is a heavy edema, an acidosis or nervous damage symptoms (CNS symptoms)." [web16]


Translation 14 (orig. German): "Measures: The pressure immobilization method must NOT be applied. This measure can have heavy consequences. The same counts for bindings blocking circulation. Mostly such measures are triggering remaining damage after a bite. The affected zone has to be kept calm. The patient has to be in horizontal position calmly be transported to a clinic. There should be installed an intravenous access and it should be given a crystalloid solution. It makes sense to calm down excited patients (give a calmer sedative [web20]). Further measures up to the arrival at the clinic will be as the symptoms come out. There exist an antivenin. Giving it is discussed controversially. Normally, processing of an antivenin comes only after the order of a poison information center." [web18]


The homeopathic remedy Vipera aspic

The two poisons of Aspic viper (Vipera aspis) and the common European viper (Vipera berus) are slightly different:
1) The poison of the Aspic viper is stronger than the poison of the common European viper because the Aspic viper has a smaller reservoir than the common European viper [web05]
2) The snake poison of the Aspic viper sometimes contains nerve toxins that the common European viper's venom does not contain: neurotoxins of the phospholipase A2 are sometimes present, but not always [web30]

When homeopathic Vipera Aspis is not available, Vipera berus will be administered

Translation (orig. German): "In every case, it's always better to use a homeopathic remedy of a related snake of the same genus as, for example Vipera berus, when the bite was by a Vipera aspic. For some snake bites, there are aside of the almost isopathic procedure further homeopathic remedies and counter venoms (antidotes) in potentiated form." [web27]

(orig. German: "Günstiger ist es jedoch, das homöopathische Mittel einer verwandten Schlange der gleichen Gattung zu geben wie z. B. Vipera berus beim Biss durch eine Vipera aspis. Für manche Schlangenbisse gibt es neben dem nahezu isopathischen Vorgehen weitere homöopathische Gegenmittel und Gegengifte in potenzierter Form." [web27])

Homeopathy normally considers for healing purposes Vipera berus = Vipera aspis

Translation): "Common European viper with Latin name Vipera berus with it's abbreviation in the repertory Vip is from the Viperinae family. It's closely related to Vipera aspic and Vipera redii. Toxic effect of these three snakes provokes a remedy list which is considered the same." [web28]

(orig. German: "Die Kreuzotter, lateinischer Name Vipera berus, im Repertorium abgekürzt mit Vip, gehört zur Familie der Viperinae. Sie ist eng verwandt mit Vipera aspis und Vipera redii. Die Giftwirkung dieser drei Schlangen wird im Arzneimittelbild synonym betrachtet." [web28])

There is currently missing a list of indications for Vipera aspic. When somebody has got this list, send it to me by e-mail (email button contact Kontakt / contact).



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Sources
[web01] Aspisviper: Beschreibung: http://www.karch.ch/karch/de/home/reptilien/reptilienarten-der-schweiz/aspisviper.html
[web02] Aspisviper: Ökologie: http://www.karch.ch/karch/de/home/reptilien/reptilienarten-der-schweiz/aspisviper.html
[web03] Aspisviper: Verbreitung: http://www.karch.ch/karch/de/home/reptilien/reptilienarten-der-schweiz/aspisviper.html
[web04] Aspisviper: Lebensraum: http://www.karch.ch/karch/de/home/reptilien/reptilienarten-der-schweiz/aspisviper.html
[web05] Aspisviper: https://de.wikipedia.org/wiki/Aspisviper
[web06] Vipera comune (Vipera aspis): https://www.kodami.it/vipera-comune-vipera-aspis/
[web07] Vibora (spanisch): https://www.gtush.com/vibora/
[web08] Aspisviper: Gift: https://www.snakeparadise.ch/index.php/aspisviper
[web09] Proteolytisch: https://flexikon.doccheck.com/de/Proteolytisch
[web10] zytotoxisch=Zellgift, die Zellen zerstörende Substanzen: https://orthopaedie-innsbruck.at/definition-cytotoxic-23494

[web11] nekrotisch: https://www.draco.de/nekrose/
[web12] https://www.snakeparadise.ch/index.php/schlangengift/bissunfall
[web13] Giftiger als eine Kreuzotter: https://www.bw24.de/wissen/wanderung-gift-schlange-suedwesten-baden-wuerttemberg-heimat-lahmen-sueden-90902117.html
[web14] Giftschlangen in der Schweiz: https://www.tierwelt.ch/artikel/wildtiere/giftschlangen-in-der-schweiz-414126
[web15] Giftschlangen der Schweiz: https://naturschutz.ch/hintergrund/wissen/giftschlangen-der-schweiz-mythen-und-fakten/120547
[web16] Aspisviper: https://flexikon.doccheck.com/de/Aspisviper
[web17] Blutungen: https://flexikon.doccheck.com/de/Blutung
[web18] Toxikologie in der Notfallmedizin: Vipera aspis: http://www.gifte.de/Gifttiere/vipera_aspis.htm
[web19] Schockniere = Nierenversagen: https://de.wikipedia.org/wiki/Schockniere
[web20] Sedierung: https://de.wikipedia.org/wiki/Sedierung

[web21] Mittelschwere Vergiftung durch Vipera aspis: http://www.gifte.de/Gifttiere/vipera_aspis_biss01.htm
[web22] Schwere Vergiftung durch Vipera aspis francisredi: http://www.gifte.de/Gifttiere/vipera_aspis_biss02.htm
[web23] https://de.wikipedia.org/wiki/Akkommodation_(Auge)#Akkommodationsstörungen
[web24] Aspisviper (Vipera aspis): https://www.goruma.de/tiere/reptilien/giftschlangen/aspisviper-vipera-aspis
[web25] Insel Montecristo vor Pisa in Italien: https://de.wikipedia.org/wiki/Montecristo_(Insel)
[web26] Homöopathische Schriften: Schlangen: https://www.amatiholle.de/index.php/homoeopathischeschriften/schlangen
[web27] Homöopathie Leitfaden: https://medizinwelt.elsevier.de/homoeopathie/lf-homoeopathie/buchkapitel/notfaelle
[web28] : https://www.naturmednet.de/biblio/nhp/1202.html
[web29] Schlangen in der Homöopathie: https://www.slideserve.com/cicily/schlangen-in-der-hom-opathie
[web30] Vipera aspis: venom: https://premiumvenomshop.com/product/vipera-aspis-venom/
[web31] Vipera aspis: https://de.wikibrief.org/wiki/Vipera_aspis

Translations: original texts

Translation 01: orig. italiano: "Il morso della vipera comune produce reazioni infiammatorie e una contrattura dolorosa dei muscoli nella zona colpita, che può durare parecchi giorni. Nelle forme moderate, sono presenti anche  nausea, vomito e formicolii. Sintomi gravi sono, invece, shock, paralisi respiratoria e collasso cardiocircolatorio." [web06]

Translation 02: orig. German: "Laut dem Betrag der Hochschule Bremen sind die typischen Symptome nach einem Biss der Schlange starke Schwellungen, die sich nach und nach von der Bissstelle zur Körpermitte ausbreiten. In selteneren Fällen können jedoch auch Beschwerden wie Übelkeit, Erbrechen, niedriger Blutdruck, Herzklopfen, Krämpfe, Bewusstseinstrübungen oder sogar Lähmungen auftreten." [web13]

Translation 03: orig. German: "Das Gift von Kreuzotter und Aspisviper wirke vor allem im Gewebe, sagt Joan Fuchs, Oberassistentin mit Spezialgebiet Gifttiere bei Tox Info Suisse. «Sie sind sicher ein anderes Kaliber als Giftschlangen auf anderen Kontinenten, aber man sollte sie nicht unterschätzen.» Bei einem Biss könne es zu zu einer starken Schwellung des Gewebes kommen, bei grösserer Giftmenge oder erhöhter Empfindlichkeit des Gebissenen seien auch weitere Symptome wie Herzrasen und Blutdruckabfall möglich, ebenso allergische Symptome mit Anschwellen der Atemwege, erklärt die Ärztin. Auch Blutgerinnungsstörungen kämen vor.Das Wichtigste sei, die Bissstelle nicht zu manipulieren, also keine Schnitte oder Staubbinden anzubringen und nicht auszusaugen. Letzteres könne wegen der Bakterien im Mund zu einer Infektion führen, sagt Fuchs. Ausserdem ist das Gift rasch nicht mehr an der Bissstelle, sondern verteilt sich ins Gewebe. Ob ein Schlangenbiss Schmerzen verursacht, ist unterschiedlich. Laut Fuchs berichteten betroffene Patienten davon, dass das Ganze sehr schmerzhaft gewesen sei, aber auch, dass sie es praktisch nicht bemerkt hätten." [web14]

Translation 04: orig. German: "Dennoch kann eine zusätzliche allergische Reaktion auf das Gift zu einem allergischen Schock führen, der unbehandelt bis zum Tod führen kann. Bei Schockzeichen wie starkem Schwitzen, Atemnot und Kaltschweissigkeit, sollten die Beine hochgelagert und umgehend ein Arzt aufgesucht werden." [web15]

Translation 05: orig. German: "Zumeist geht die Intoxikation durch einen Biss der Aspisviper vor allem mit lokalen Symptomen einher. Es kommt zu sofort einsetzenden Schmerzen und einem rasch einsetzenden Ödem am gebissenen Gliedmaß mit bläulicher Verfärbung. Die Beschwerden klingen für gewöhnlich innerhalb von 8 bis 10 Tagen ab. Systemische Komplikationen können Schwindel, Emesis, Tachykardie und Hypotonie bis hin zum Kollaps sein. Weiterhin kann es selten zu Blutungen (z.B. der Mundschleimhaut) und Krämpfen kommen. Schwere neurotoxische Wirkungen sind nicht zu erwarten. Eine Schädigung des Herzmuskels und die Komplikation einer Schockniere sind möglich. Eine Nekrotisierung der Bissstelle tritt nur selten und zumeist nach Manipulation derselben auf. Die Gefahr einer allergischen Reaktion bis hin zur anaphylaktischen Reaktion ist gegeben. Todesfälle sind selten, gefährdet sind vor allem Kinder und ältere Menschen." [web16]

Translation 06: orig. German: "Symptome: Es treten Übelkeit, Erbrechen, Bauchschmerzen und Durchfall auf. Bei mehr als 80 % der Patienten traten diese Symptome innerhalb von zwei Stunden auf. Die Patienten schwitzen, sind blass, haben eine Tachykardie [Herzrasen] und eine Hypotonie [niedriger Blutdruck]. Ein Schock tritt selten auf. Ebenfalls selten sind Bewusstseinsstörungen bis hin zur Bewusstlosigkeit. Anaphylaktische Reaktionen bis hin zum anaphylaktischen Schock sind möglich. Meist findet die Sensibilisierung nicht durch die gleiche Vipern-Art statt. Man nimmt eine Kreuzantigenität an. Es fällt auf, dass fast nur ein Drittel der gebissenen Patienten über Schmerzen an der Bissstelle selbst berichten. Eine Ödembildung ist sehr häufig und tritt innerhalb von zwei Stunden ein (Vipera aspis und Vipera berus). Auch bei schweren Vergiftungen sind systemische Blutungen selten. In den Toxinen der europäischen Vipern sind Neurotoxine gefunden worden. Meist tritt aber bei einem Biss kein Effekt auf. Man vermutet als Begründung eine zu geringe Neurotoxinmenge. Es sind aber vereinzelte Fälle mit einer neurologischen Symptomatik bekannt. Auch Myotoxine sind in den Toxinen gefunden worden. Auch hier sind Effekte sehr selten beschrieben worden und man vermutet hier als Grund ebenfalls die geringe Menge im Toxingemisch. Schädigungen des Herzens sind bei Vergiftungen durch Vipern berichtet worden. Der kausale Zusammenhang ist aber unklar. Nierenfunktionsstörungen sind selten. Wenn sie auftreten, sind sie vor allem Folgen der Hypotension. Siehe auch bei den Studien." [web18])

Translation 07: orig. German: "Zu den Vergiftungssymptomen zählen sich schnell ausbreitende akute Schmerzen, gefolgt von Ödemen und Verfärbungen. Innerhalb weniger Stunden kann eine schwere hämorrhagische Nekrose auftreten. Das Sehvermögen kann stark beeinträchtigt sein, höchstwahrscheinlich aufgrund eines Abbaus von Blut und Blutgefäßen in den Augen. Das Gift hat sowohl eine gerinnungsfördernde [im Kreislauf] als auch eine gerinnungshemmende Wirkung [Wunden heilen nicht mehr gut]. Das Gift kann auch die glomeruläre Struktur beeinträchtigen, was zum Tod durch Nierenversagen führen kann.
Gemäß Cheymol et al. (1973) beeinflusst das Gift die neuromuskulären Kontraktionen in In-vitro- Präparaten nicht. Das Fehlen dieser neurotoxischen Wirkung würde darauf hinweisen, dass tödliche Fälle mit Beteiligung des Herz-Kreislauf-Systems das Ergebnis einer direkten Muskelverletzung oder eines verringerten Sauerstoffaustauschs sind. Andererseits berichtete Gonzalez (1991), dass die Opfer in zwei Fällen neurotoxische Symptome entwickelten, einschließlich Atem- und Schluckbeschwerden sowie Lähmungen der gebissenen Gliedmaßen." [web31]

Translation 08: orig. German: "Der typische Verlauf eines Kreuzotterbisses ist folgender: sofort nach dem Biss treten heftige Schmerzen an der Bissstelle auf, aber es wurde auch Anästhesie des gebissenen Gliedes beobachtet. Im Verlauf der nächsten Stunden schwillt das gebissene Körperteil heftig an, Extremitäten können auf den doppelten bis dreifachen Umfang anwachsen. Die Schwellung verfärbt sich meist dunkelbläulich (vergleiche Lachesis), begleitet von Ekchymosen. Die Schwellungen sind sehr hart und nicht mit dem Finger eindrückbar. An der Bissstelle kann sich ein gangränöses Geschwür entwickeln. Die Haut wird kalt, livide und ist von kaltem Schweiß bedeckt. Als auffälliges Allgemeinsymptom entwickelt sich ein starker Durst auf kaltes Wasser. Andere Allgemeinsymptome ähneln denen anderer Schlangengifte (Lachesis, Naja, Crotalus): Blutdruckabfall [Kreislaufwände sind angegriffen+Blutverlust im System], extreme Hinfälligkeit, Ohnmacht, beschleunigter, fadenförmiger Puls [wegen Blutverlust im System], Übelkeit und Erbrechen [Nieren- und Leberschaden], Diarrhöe mit unwillkürlichem Abgang von Stuhl und auch von Urin [Verlust der Muskelkontrolle], Kollaps und in tödlichen Fällen Übergang in Koma." [web28]


Translation 09: orig. German: "Mittelschwere Vergiftung durch Vipera aspis — Ein Erwachsener unbekannten Alters wurde beim Fangen einer Schlange in Frankreich (Haute-Savoie) von einer 44 cm langen Vipera aspis in das Mittelglied des rechten Mittelfingers gebissen. Beide Giftzähne hatten die Haut penetriert. Erst nach 25 Minuten kam es zu einer Schwellung des Fingers. Weitere 10 Minuten später hatte sie am Knöchel des Handrückens ein 4 cm großes Ödem gebildet. Bewegungen der Hand waren schmerzhaft. Das Zahnfleisch im Oberkiefer und der komplette Bereich des Rachens waren eine Stunde nach dem Biss angeschwollen. Auch das Schlucken war schwierig (angioneurotisches Ödem). Die Hand war nun komplett geschwollen und es kam zu den ersten Krämpfen im Abdomen alle fünf Minuten. Der Gebissene ging nun zu Fuß zurück in sein Hotel. Er erreichte es 1½  Stunden nach dem Biss und legte sich sofort ins Bett. Es kam zu Schmerzen in der rechten Achsel. Zusätzlich kam es zu Schmerzen im Bereich des rechten Armes bis in den Oberarm. Die Krämpfe des Abdomens nahmen zu und hatten nun einen Abstand von einer Minute. Es kam zum mehrmaligen Erbrechen. Bei den letzten Erbrechen kam Galle und Blut dazu. Diarrhöen kamen drei Stunden nach dem Biss mit Erbrechen und abdominalen Krämpfen. Kurz darauf wurde der Patient von seiner Frau schwitzend, mit kolikartigen Krämpfen und einem blassen und geschwollenen Gesicht gefunden. Die Pulse waren kaum zu tasten. Nun wurde der Patient in eine Klinik eingeliefert. Der Durchfall und die abdominellen Krämpfe hielten weiter an. Erst fünf Stunden nach dem Biss erhielt der Patient 3 mg Cortison intravenös (die Dosis war viel zu niedrig!) und intramuskulär Spasmolytika (intravenös wäre schneller und effektiver!) verabreicht. Als Infusion wurde eine Glukose-Lösung verabreicht. Der Patient selbst lehnte die Therapie mit Antiserum ab, da er Angst vor einer anaphylaktischen Reaktion hatte.

Nach zwei Stunden kam es zu einer Einstellung des Erbrechens und des Durchfalls. Am rechten Unterarm waren die Lymphbahnen als rote Streifen erkennbar und das Ödem am rechten Handrücken war sehr stark ausgeprägt. Zur Reduzierung der ödematösen Schmerzen wurde nach 7½ Stunden Azetylsalizylsäure verabreicht. Der Unterarm hatte mittlerweile eine sehr warme Temperatur angenommen. Nach der Gabe von 500 ml einer Glukose-Lösung wurde nun ein Liter isotonischer Kochsalzlösung appliziert. Nachdem der Biss 9½ Stunden geschehen war, konnte der Patient für sieben Stunden schlafen. Beim Aufwachen fühlte er sich deutlich besser. Es waren zwar noch der Unterarm und der Handrücken geschwollen, aber die Entzündung der Lymphbahn war nicht mehr zu erkennen. 17 Stunden nach dem Biss näherten sich die Laborparameter dem Norm-Bereich und auch das EKG zeigte keine pathologischen Zeichen. Nun konnte der Patient entlassen werden. Drei Tage nach dem Biss war auch das Ödem am Handrücken vollständig verschwunden. Der Unterarm schmerzte zu diesem Zeitpunkt noch bei einer Druckeinwirkung."


Translation 10: orig. German: In der Toskana wurde eine 51 Jahre alte Frau in der Nähe ihres Hauses von einer ungefähr 50 cm langen Vipera aspis francisredi in das Grundglied der dritten Zehe des linken Fußes gebissen. Nach 30 Minuten erreichte sie mit einer starken Dyspnoe, einer Emesis und Diarrhöe sowie somnolent die Klinik. Der Blutdruck lag bei 80/60 mm Hg. Die Zunge war geschwollen und die Stelle des Bisses war geschwollen. Die Laborparameter zeigten keine Auffälligkeiten. Da bei der Patientin aus der Anamnese eine Allergie gegen Insektenstiche bekannt war, wurde auf den Einsatz des Antiserums verzichtet. Sie bekam Atropin, Antibiotika, Cortison und Ranitidin sowie kolloidale Lösungen. Nach ungefähr 3½ Stunden bekam sie eine Dopamin-Infusion, die aber wegen einsetzenden Extrasystolen abgebrochen wurde. Am nächsten Tag war der Allgemeinzustand besser, aber es waren neurotoxische Wirkungen zu erkennen. Die Patientin hatte Akkommodationsstörungen (verschwommenes Sehen [web23]), Doppelsehen und eine Ptosis [Lähmung] beider Augenlider. Der Fuß war noch immer leicht geschwollen. Alle Laborparameter waren im Normalbereich. Zwei Tage nach dem Biss ging die Ptosis und das Doppelsehen zurück. Die Schwellung des Fußes hatte sich aber bis in das Knie ausgebreitet. Schmerzen gab die Patientin kaum an. Eine Doppler-Sonographie ergab keinen pathologischen Befund. Am dritten Tag war auch die Ptosis der Augenlider fast komplett zurückgegangen und die Patientin verließ auf eigenen Wunsch die Klinik.


Translation 11: orig. German: "Stattdessen sollte der Gebissene ausreichend Flüssigkeit zu sich nehmen und möglichst schnell, in liegender Position, zu einem Arzt transportiert werden. Dort könne ihm ein Antiserum verabreicht werden." [web13]


Translation 12: orig. German: "Die betroffene Gliedmasse sollte man ruhigstellen, allfällige Ringe und Uhren entfernen und sich umgehend ins Spital begeben. «Falls man sich in den Bergen befindet, ist es sicher ratsam, nicht noch zwei Stunden weiter zu wandern, sondern sofort umzukehren.» Ist dies nicht gerade möglich, muss eventuell die Rega zu Hilfe kommen." [web14]


Translation 13: orig. German: "Nach erfolgtem Giftbiss sollte der Betroffene unbedingt Ruhe bewahren, die Bissstelle ist ruhigzustellen. Das Abbinden des gebissenen Gliedmaßes (Kompressionsverband) wird kontrovers diskutiert, eventuell werden dadurch lokal-toxische Wirkungen noch verstärkt. Es sollte unverzüglich ein Notarzt angefordert werden. Der Patient ist liegend zu transportieren. In der Regel reicht eine symptomatische Therapie aus. Eine Tetanusprophylaxe sollte durchgeführt werden. Ein ggf. auftretender Schock wird intensivmedizinisch behandelt - u.a. mit Glukokortikoiden, Antihistaminika und/oder Epinephrin. Bei schweren Verläufen steht ein Antivenin (Schlangengift-Immunserum (Europa)) zur Verfügung. Dessen Applikation darf nur nach gründlicher Nutzen-Risiko-Abwägung erfolgen. Indiziert ist das Antivenin zum Beispiel bei therapieresistenter Hypotonie, stark und zügig anschwellendem Ödem, Azidose oder ZNS-Symptomen." [web16]


Translation 14: orig. German: " Maßnahmen: Die pressure-immobilization-Methode darf nicht angewendet werden. Diese Maßnahme kann schwere Folgeschäden nach sich ziehen. Das gleiche gilt für das Anlegen von Stauungen oder Abbindungen. Meist sind solche Maßnahmen die Auslöser für bleibende Schädigungen nach einem Biss. Die betroffene Stelle ist ruhigzustellen. Der Patient muss liegend in eine Klinik transportiert werden. Es sollte ein intravenöser Zugang gelegt werden und eine kristalloide Lösung verabreicht werden. Es ist sinnvoll die meist agitierten Patienten zu sedieren (1 Beruhigungsmittel abgeben [web20]). Die weiteren Maßnahmen bis zur Klinik erfolgen symptomatisch. Es existiert ein Antivenin. Die Gabe wird aber kontrovers diskutiert. Die Gabe eines Antivenins erfolgt erst nach Weisung einer Giftinformationszentrale." [web18]

Photo sources
[1] Aspisviper Deutschland beige-braun: http://www.amphibien-reptilien.com/aspisviper-vipera-aspis.php
[2] Aspisviper Frankreich braun mit Mittellinie: https://www.pinterest.com/pin/672936369327075794/
[3] Aspisviper Deutschland beige-braun in Verteidigungshaltung: https://www.pinterest.com/pin/24558760455697954/
[4] Aspisviper Spanien blau: https://www.gtush.com/vibora/

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